K bezpečnosti nevidomých při samostatném pohybu v pražském metru
K bezpečnosti samostatného pohybu nevidomých v pražském metru
uplynul zhruba měsíc od tragické události, kterou nepřežil nevidomý cestující, který spadl do kolejiště ve stanici metra Křižíkova na trase B.
Naše oddělení odstraňování bariér hned následující den po této tragické události komunikovalo s Dopravním podnikem hl. m. Prahy o příčinách neštěstí a brzy jsme se k události vyjadřovali v různých médiích (tisk, rozhlas, televize).
Nyní bychom chtěli – s určitým časovým odstupem – shrnout, co považujeme za důležité a smysluplné udělat, abychom zmenšili na minimum možnost, že se podobná tragédie stane znovu.
Zdá se, že definitivním řešením by mělo být oddělení nástupiště od kolejiště stěnou či zábranou, která se bude otvírat jen v okamžiku přistavení soupravy a v místech, kde budou dveře do soupravy. Toto řešení je plánováno na nové trase D, sama její výstavba jistě potrvá dlouho a podobné opatření na stávajících trasách je v dohledné budoucnosti nereálné.
SONS vidí v tuto chvíli jako potřebná a možná následující opatření:
- k lepší orientaci nevidomých by pomohlo, kdyby existující umělé vodicí linie byly hmatnější. Ty současné je možné vnímat jen bílou holí, a protože jsou drážky na některých místech dlouhodobým užíváním opotřebené nebo lehce zanesené prachem a nečistotou, vyžaduje jejich sledování velké soustředění a poměrně značný stupeň šikovnosti nevidomého cestujícího. Zejména v zahraničí však existují příklady mnohem hmatnějších, samotným nášlapem obuté nohy vnímatelných vodicích linií. Toto opatření by výrazně zvýšilo bezpečnost pohybu nevidomých.
- Dále je třeba neustávat v osvětě široké veřejnosti, jak se chovat v situaci, kdy někdo do kolejiště spadne; po samotné tragédii povědomost o existujících nouzových tlačítcích určitě stoupla, ale tuto znalost je třeba čas od času znovu obnovovat a upevňovat, a to bez impulsu v podobě obdobné tragické události.
- Dále bychom uvítali, kdyby bylo možné zvýšit dohled dispečerů (dozorců) ve stanicích, ačkoliv si uvědomujeme, že toto opatření má velmi limitní potenciál neblahým událostem v metru předejít.
Za potřebné považujeme znovu provedení revize výraznosti a hmatnosti bezpečnostních pásů, které vymezují bezpečný prostor nástupiště od nebezpečného prostoru při jeho hraně a tam, kde je hmatnost nízká či žádná, tuto situaci urychleně napravit.
Naznačená opatření, popř. jiné modernější metody zvýšení bezpečnosti, třeba v podobě automatického monitoringu nebezpečných situací, budeme s Dopravním podnikem hl. m. Prahy i nadále konzultovat a prosazovat.
Ale nakonec považuji za zásadní vyjádřit svůj názor, že nejvíce musíme pro svoji bezpečnost v metru udělat my sami, tedy při pohybu na nástupišti se maximálně soustředit a pokud si předem nejsme jisti dobrou znalostí stanic, v nichž se budeme pohybovat, je vhodné předem využít možnosti nácviku konkrétní trasy; tuto službu jsou připraveni poskytnout instruktoři Tyfloservisu.
K větší jistotě a znalosti metra může nevidomým pomoci i akce, kterou připravuje Dopravní podnik hlavního města Prahy ve spolupráci se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých České republiky na pondělí 28. října 2024. V tento den si nevidomí budou mít možnost ve stanici Budějovická metro přímo osahat, včetně možnosti prohlídky kolejiště. K účasti se můžete přihlásit na e-mailové adrese alblova@sons.cz
Nezapomeňte uvést kontakt na Vás, ideálně mail a telefon a také, z jakého města se na prohlídku vypravíte.
Zájemci budou rozděleni do jednotlivých skupin, prohlídka potrvá cca 45 minut.
Za SONS Luboš Zajíc