Co je zde správně aneb bezpečnostní chyby popis


Co je zde správně aneb zásadní bezpečnostní chyby ve veřejném prostoru a na pozemních komunikacích z pohledu osob se zrakovým postižením

s komentáři pod videi:

(technicky: pozastavovat lze "mezerníkem", raději ve velikosti "plná obrazovka", ikona vždy vpravo dole, zpět "ESC", po přehrání videa znovu načtení videí Ctrl+F5 /přenačíst www/)

Příklady z realizací:

1) Obchozí trasy, chodníky, zátarasy, navigace, reálná praxe (lokalita P11 - 2024/10):

Popis: Bezpečnostní rizika: chybí tuhá nepřevratná zábrana pro zajištění vstupu do výkopu / na stavbu. Páska není žádná ochrana, chodec se zrakovým postižením ji pozná často, až když se přetrhne. Zde neexistence bezpečné obchozí trasy!

2) Nové vjezdy a úprava přechodu ? (lokalita P11, 2024/11)

Popis: Nově provedené vjezdy do bytového domu. Není dodržen hmatový kontrast, tzn. že se nerozliší reliéfní dlažba od okolí a chodec nepozná, že již není na chodníku, ale na vozovce! Takže chodec se zrakovým postižením vkráčí i pod kola aut. U přechodu, před "úpravou" bylo navedení na přechod korektní, v asfaltu, po úpravě / rekonstrukci se přechod již najít nedá! 

3) Masaryčka a okolí (lokalita P1, 20241002)

Popis: Vyčnívající konstrukce do prostoru, nebezpečně provedené hmatové úpravy - fatální pochybení, nedodržení stavebního zákona (podrobněji viz i UVL nefunkční bezpečnostní náhrada ul Na  Florenci 2024. (pdf; 156 KB) )

po úpravě / opravě (2025 01)

Popis: Oprava cca po roce, ze zaoblené umělé vodící linie, linie několikrát zalomená. Zásadní problém nevyřešen, lokálně zhoršení. Proč by osoba nevidomá odbočovala ze své trasy podél fasády?? Absolutní nepochopení systému, principu prostorové orientace, nepochopena ani zákadní bezpečnostní pravidla, legislativa včetně plýtvání materiály, prostředky a lidskýmí zdroji. Výsledek nepoužitený, nefunkční a stole nebezpečný.

4) Veřejně přístupný prostor (lokalita P1, Masaryčka, 20241002)

Popis: Vyčnívající konstrukce do prostoru, nebezpečně provedené hmatové úpravy, mobiliář na hmatových prvcích sloužící pro nevidomé a slabozraké - fatální pochybení, nedodržení stavebního zákona a prováděcích předpisů (podrobněji viz Budova-ul Na Florenci-a bezpečnost 2024 (pdf; 1 MB) ) Pro nevidomé a slabozraké zásadní bezpečnostní chyby!

5) Chodníkový přejezd a vjezd na parkoviště (lokalita P11, 2023)

Popis: Bezpečnostně chybně proveden chodníkový přejezd. Kromě velkých sklonů chodec se zrakovým postižením nemusí poznat, zda je na chodníku nebo na pojížděné komunikaci!. Chybí zde varovné pásy. Prvky šířkyjiné než 80 cm (SP) a 40 cm (VP) ani legislativa vůbec nezná. Ani jejich provedení neodpovídá podmínkám certifikace prvků určených pro samostatný a bezpečný pohyb osob se zrakovým postižením!

6) Jak přežít cestu na poštu (lokalita P11)?

Popis: Chybně provedené křížení signáních pásů, odbočení se korektně nikdy nenajde. Mobiliář překážka. Signální pásy nenavádí na protější stranu, ale korektně vždy pod kola aut ! Dlouhý přechod bez vodících pásů přechodu. Jak je zde zajištěna bezpečnost? A soulad s legislativou ČR?

7) Dočasné stavby / přechody a bezpečnost (lokalita P11, dočasntost cca 26 měs.)

Popis: Zásadní nesoulad dopravního značení a stavebních úprav! Pro řidiče a vidící chodce přechod zrušen, pro nevidomé a slabozraké stále přechod ! V případě zranění nebo poškození, kdo za dané  může? Chodec jinou informaci nemá, jen dlažbu. Přechody bez signáních pásů pro osoby se zrakovým postižením neexistují! 

8) Křižovatka s přístupy - část 1 (lokalita P2)

Popis: Chybně provedené křížení signáních pásů, odbočení se korektně nikdy nenajde. Nesoulad dopravního značení a stavebních úprav! Pro řidiče nic, pro nevidomé a slabozraké přechod ! a navíc i přes tramvajovou trať. U duhého přechodu navíc dlažba navádí mimo dopravní značení "V7" zebru, tzn. pod kola aut. V případě zranění nebo poškození, kdo za to může? Chodec těžko, ten jinou informaci nemá, jen dlažbu. Chodec se zrakovým postižení je vždy nejzranitelnější skupina chodců / cestujících.

9) Křižovatka s přístupy - část 2 (lokalita P2)

Popis: Chybně provedené křížení signáních pásů, odbočení se korektně nikdy nenajde. Nesoulad dopravního značení a stavebních úprav! Pro řidiče nic, pro nevidomé a slabozraké přechod ! a navíc i přes tramvajovou trať. V případě zranění nebo poškození, kdo za to může? Chodec těžko, ten jinou informaci nemá, jen dlažbu. Chodec se zrakovým postižení je vždy nejzranitelnější skupina chodců / cestujících.

10) I totoje přechod? (lokalita P8)

Popis: Nesoulad dopravního značení a stavebních úprav. Délka přechodu neomezná...? 

11) Přechody x nepřechody (lokalita P11)

Popis: Nesoulad dopravního značení a stavebních úprav. Pro řidiče nic, pro nevidomé a slabozraké přechod. V případě zranění nebo poškození, kdo za to může?

12) Příčný práh a přechod (lokalita  P11)

Popis: Nesoulad dopravního značení a stavebních úprav. Pro vidící a řidiče příčný práh a přechdem, pro nevidomé a slabozraké žádná úprava ani bezpečnostní opatření. Pokud takový chodec sejde z trasy, nepozná ani že již není na chodníku, ale na vozovce, vše v jedné úrovni.

13) Přechody jen pro někoho (lokalita P7)

Popis: Nesoulad dopravního značení a stavebních úprav. Pro vidící a řidiče nic, pro nevidomé a slabozraké přechod. V případě zranění nebo poškození čehokoliv, kdo za to může? Vždy bude mít problém nejzranitelnější skupina. Zásadní bezpečnostní pochybení!

14) Místa pro přecházení jen pro někoho a parkování (lokalita P11, část A)

Popis: Nesoulad dopravního značení a stavebních úprav. Pro řidiče parkoviště, pro nevidomé a slabozraké místo pro přecházení. V případě zranění nebo poškození čehokoliv, kdo za to může? Vždy bude mít problém nejzranitelnější skupina, chodci s handicapem.

15) Místa pro přecházení jen pro někoho a parkování (lokalita P11, část B)

Popis: Nesoulad dopravního značení a stavebních úprav. Pro řidiče parkoviště, pro nevidomé a slabozraké místo pro přecházení. V případě zranění nebo poškození čehokoliv, kdo za to může? Vždy bude mít problém nejzranitelnější skupina, chodci s handicapem.

16) Kontrastní znační schodů (lokalita P8)

Popis: Chybně značený kontrast hran schodů. Podstupnice nikdy, značení jen prvního a posledního schodu a to na stupnici. Zde velmi nebezpečné řešení.

17) Pěší zóna a přechod jen pro někoho (lokalita P11)

Popis: Nesoulad dopravního značení a stavebních úprav. Pro nevidomé jednostanně značný přechod v pěší zóně s chybně oznaeným začátkem. Vysoké bezpečnostní riziko pro chodce.

18) Pěší zóna, parkoviště nebo závodní dráha a neb jak přežít jako chodec (lokalita P11, 2024 11)

Popis: Dopravním značením označena pro řidiče a chodce "Pěší zóna". Slepá ulice s trvalým nedodržováním rychlosti, parkování. Nelze rozlišit bezpečný a nebezpečný prostor. 

19) Obytná zóna (lokalita Jes 2020-24)

Popis: Dopravním značením označena pro řidiče a chodce "Obytná zóna". V "obytné zóně" je "pěší zóna". Symsl dopravního provozu? Výrazně chybně provedeé značení / neznačení hmatovou dlažbou. Chybný i hmatový kontrast. Velmi nebezpečné pro všechny uživatele sliničního provozu.. 

20) Pěší zóna na chod. (lokalita Jes 2020-24)

Popis: Dopravním značením označena "Pěší zóna" na části chodníku, které  jsou navíc označeny varovnými pásy se špatným hmatovým kontrastem. Nepochopitelný důvod, proč varovat před vstupem z chodníku na chodník. Absolutní nepochopení problematiky a prostorové orientace.

21) Nebezpečné přechody (P7, 2025 02)

Popis: Nebezpečný přechod. Pro vidící a pro osoby se zrakovým postižení je zde jiná délka "bezpečné" části přechodu. Řidič ani vůbce nemusí vidět chodce se zrakovým postižením, dávajíc holí na vědomí úmyls, že chce přecházet. Nebezpečná překážka v dopravním značení V7 (v "zebře"). Před přechodem je krátký signální pás (min 1,5m) nezajišťující směrovost. S ohledem na délku přechodu chybí vodící pás přechodu. Nelze zajistit směrovost chodce. Chodec se zrakovým postižením s největší pravděpodobností končí pod koly aut. Signální a varovný pás je proveden chybně, není zde zajištěn bezpený hmatový kontrast dle podmínek certifikace těchto reliéfních prvků. 

 22) Václavské náměstí u Vodičkovy ul., překážky (P1, 2025 02)

Popis: Překáža v koridoru signálního pásu (lde legisltaivy nesmí být žádná překážak 0.8 m od hrany na obě strany). Pěší zóna neoznačena stavebně, chybí hranice - signální a varovný pás.

 

(po přehrání videa znovu načtení videí Ctrl+F5 /přenačíst www/)

A jak to vypadá u vás? Pokračování viz pořad ČT - ČO


Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z.s.