Hory, slunce, voda, gorale aneb letní pobyt nevidomých a slabozrakých v polském Zakopaném

Publikováno 25.07.2024 13:50 Odbočka Vsetín

Obrázek

Hory, slunce, voda, gorale aneb letní pobyt nevidomých a slabozrakých v polském Zakopaném

Letní hic na vsetínském autobusovém nádraží nevadil skupině nevidomých a slabozrakých členů Oblastní odbočky SONS Vsetín, která živě diskutovala o nadcházejícím programu poznávacího zájezdu do horského městečka Zakopané v Polsku.

Usazujeme se v novém pohodlném autobuse Mercedes našeho dvorního dopravce pana Svobody a vyjíždíme směrem k hraničnímu přechodu Makov za Velkými Karlovicemi. Osvědčená průvodkyně Jana Makyčová popisuje krásy valašské architektury a přírody a také nás trochu zkouší z našich znalostí o této oblasti. Těšíme se na první zastávku, dominantu oravského kraje – Oravský hrad. Původní základní prohlídku hradu se sedmi sty schody měníme na malý okruh s menším množstvím schodů. Poutavý výklad hradní průvodkyně nás přenáší o několik set let zpátky do historie hradu. Ochutnáváme výbornou zmrzlinu, hledáme náš autobus na obrovském parkovišti a opět vyrážíme směr Zakopané. Postupně stoupáme výš a výš a přijíždíme do příjemného letního počasí s teplotou kolem 23 stupňů Celsia. Rychle ubytování, krátký odpočinek a jdeme se podívat společně s průvodkyní na hlavní bulvár ulici Krupowski. Ohromí nás velmi čirý ruch, spousta cukráren, pekáren, restaurací a také malých hudebních scén s lidovými muzikami. Neodoláme vůni grilovaného oštiepku a masíčka, ochutnáme skvělé pivo a necháme se zatáhnout do ruchu blahého letního večera.

Druhý den ráno po výborné snídani společně přecházíme ke stanovišti pozemní lanové dráhy a vyjíždíme na vrch Gubalowka, kde posloucháme povídání o výhledu do údolí a okolní hory. Pěší promenádou po hřebenu se jedna část výpravy vydává na další vrch – Butorowy, odkud sedačkovou lanovkou nádherně plujeme nad zahradami a cestami zpět do městečka. Řešíme výběr poledního menu, nabídka je neuvěřitelně pestrá a lákavá. Odpoledne míříme ke skokanským můstkům a někteří odvážlivci se vydávají lanovkou na jejich vrchol, aby si zažili pocit skokana připravujícího se na svůj let. Ochutnáváme výbornou zmrzlinu, skvělé kafíčko a přesouváme se opět na hlavní třídu Krupowski k večernímu posezení. Malá hudební skupina přichází k našemu stolu, hraje a zpívá lidové písně a dotváří dokonalou atmosféru večerního posezení.

Třetí den je naplánován výstup do tatranského národního parku k jedinečným přírodním vodopádům. Trasa cca 2,5 km se jeví jako zvládnutelná, avšak závěrečných 300 m po velkých ohlazených balvanech je velmi náročných. Zde se projeví velká sounáležitost ve vzájemné pomoci při sestupu z vodopádu, a sice znavení avšak spokojení se soustřeďujeme opět u vstupu do národního parku. Vedle nás začíná zpívat dětský tábor polskou písničku, tak se přidáváme a naše píseň My jsme Valaši, je oceněna vydatným potleskem přihlížejících.

Odpoledne míříme k velkému parku Zakopané, kde se pravidelně konají významné folklorní festivaly. Míjíme muzeum voskových figurín, dům naruby, muzeum oštiepku a opět se usazujeme k večerní siestě na hlavní třídě Krupowski.

Poslední den se loučíme s krásným horským městečkem Zakopaným a přejíždíme do cca 15 km vzdáleného termálního parku Goraci potok. Rozprchneme se k cca 21 bazénům s teplou a horkou vodou, obdivujeme důslednost detailů pro pohodlí návštěvníků a užíváme si krásného počasí. Zpáteční cesta se nese v duchu vzpomínek a komunikace o obdobných budoucích aktivitách. Jsem ráda, že se všichni vracíme celí, v pořádku a s pěknými pocity a zážitky ze společně prožitého času.