Šumperáci v metru Praha
Šumperáci v Metru Praha
Desetičlenná skupinka členů šumperského SONSu byla na státní svátek 28. října 2024 na exkurzi pražského Metra a vlastně nejen Metra, ale i Prahy.
Po příjezdu jsme se vydali pěšky a tramvají na Národní třídu, kde jsme se podívali na výtvory Davida Černého – Motýli a la letadlo, které jsou připevněny na obchodním domu Máj. Poté jsme obdivovali další dílo tohoto umělce – pohyblivou hlavu spisovatele Franze Kafky. Naše kroky pokračovaly přes Františkánskou zahradu a někdo (včetně mě) se podíval hmatem na sousoší Fontány s divoženkami. A naše partička, kde byly i dvě prima děti, pochodovala na Václavské náměstí. Na naší výpravě v Praze jsme využili také autobus, ale i samotné Metro, kterým jsme směřovali k zastávce Budějovická. Tam nás čekala paní Řehořová z ústředí SONS Praha z oddělení bariéry, která nás pěkně přijala a starala se o nás, jako následně i všichni z týmu exkurze pražského Metra, na trase C, kde se v tyto dny konala výluka.
Na nástupišti stanice Budějovická nás přivítal pan Viktor Dudr, který nám uvedl základní informace, a poté jsme různě chodili po stanovištích. Jedna z nich byla návštěva vagonu, kde jsme například zjistili, že ve vagonech jsou různě k potřebě rozmístěny S.O.S. tlačítka pro pomoc. Ty slouží v případě, když se někomu udělá špatně nebo někdo spadne, či se bude něco zlého dít. Řidič hned uvidí na displeji velké písmeno D a může tak okamžitě zareagovat. Také jsme se dozvěděli, že doba na výstup či nástup, než začne hláška: „Ukončete nástup a výstup, dveře se zavírají“, je až 35 vteřin, podle vytíženosti stanic. Na dalším stanovišti jsme si mohli vstoupit do kabiny, kde nám řidič popsal řízení. Nebojte, vše bylo pro bezpečnost zablokováno. Vyzkoušeli jsme si i pouštění hlášení, jako je o tom nástupu a výstupu, ale pozor! Pan řidič to hned musel přerušit, protože by se všude dveře zavřely a při exkurzi se neví, jestli někdo právě nevstupoval či vystupoval, i když vozy stály. Také nás čekala ona základní informace, že když se stane jakýkoliv pád do kolejiště, je důležité, aby dotyčný/á sám nebo kdokoliv, ihned zmáčknul bezpečnostní tlačítko. To se nachází na každé stanici na stěně, vždy na koncích a v případě dlouhé stanice se sloupy i uprostřed nástupiště. Poté je potřeba stáhnout sklíčko dolů a ihned zmáčknout tlačítko. Pak se souprava jedoucího Metra zabrzdí. Vlastně tato akce byla i pro naši organizaci (nás členy) jako prevence. Byli jsme mile překvapeni, že jsme mohli vstoupit také do kolejiště, které je stejné, jako pro vlaky. V tunelu je tma, metro může jezdit maximálně 80km/h a výška z kolejiště k nástupišti je větší než u vlakového. Po skončení jsme se rozloučili a poděkovali za super akci. A co si odnášíme? Zapamatujme si, že bezpečnostní tlačítka ve stanicích jsou na nástupištích minimálně čtyři, na každé nástupní straně dvě pro danou kolej a tím zachráníte lidský život.
Pak jsme před cestou domů navštívili otevřené KFC. Byl jsem z výletu nadšený, byla to cesta za poznáním, nejen Metra, ale i části Prahy. Bylo to super, i moje průvodkyně byla ráda, že jela, že poznala něco nového. A co ostatní z naší party? Za všechny zmíním paní Marii Pavelkovou, která uvedla, že se jí tam líbilo, panovala přátelská atmosféra a hlavně jsme si odnesli důležité poznatky zachraňující lidské životy.
Děkuji za bezvadný den p. Jiřímu Jančíkovi, který vymyslel skvělý doprovodný program a pořadatelům. Já navíc za sebe děkuji i mé dobré duši, p. Lubinové.
František Vyhnálek