Vodící pásy přechodu a bezpečnost
Vodící pásy přechodu a bezpečnost
Legislativa a související poznámky – vodící pás přechodu
Aktuálně viz odkaz: "Vodící linie pro přecházení" (po 2024 08)
Vyhláška č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb
Příloha č. 2 k vyhlášce
2 Přechody pro chodce, místa pro přecházení a koridory pro přecházení tramvajového pásu
2.2. Řešení pro osoby s omezenou schopností orientace – osoby se zrakovým postižením
2.2.1 Přechody pro chodce se vybavují signálními a varovnými pásy, popřípadě vodicím pásem přechodu. Podrobnosti o provádění hmatových úprav stanoví příslušné normové hodnoty.
2.2.6. Výjezdy z požární stanice se vybavují varovnými pásy a akustickou signalizací pro nevidomé, popřípadě vodicím pásem přechodu. Podrobnosti o provádění hmatových úprav stanoví příslušné normové hodnoty.
Metodika k vyhlášce č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb
Renata Zdařilová: Bezbariérové užívání staveb
Obr. příklady řešení 94, 100, 103, 104, 105, 108, 110
ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací
ZMĚNA Z1
10.1.3.1.13
Vodící pás přechodu se zřizuje, je-li místo pro přecházení/přechod pro chodce delší než 8, 00 m, nebo je vedené v šikmém směru nebo z oblouku o poloměru menším než 12,00 m. Vodicí pás přechodu musí navazovat na signální pásy.
10.1.3.6
Vodící pás místa pro přecházení/přechodu pro chodce směrově navazuje na signální pás a zřizuje se pouze při délce přecházení větším než 8 m nebo pokud je přecházení vedeno šikmo nebo z oblouku o poloměru obruby menším než 12 m (viz obrázky 46, 47, 52);
přechodu se zřizuje pouze na přechodech určených zvláštním předpisem a navazuje na signální pás (viz obrázky 46, 47, 52);
Poznámky k obr. 52 Vodící pás přechodu se zřizuje pouze při délce přechodu větší než 8 m, přičemž se za délku přechodu považuje vzdálenost mezi částmi komunikace, na kterých je provedeno hmatové směrové vedení podle článku 7.5.3 nebo 10.1.3.8;
Obr. příklady řešení 48, 48a
Poznámky a poznatky z praxe:
Vodící pás přechodu se zřizuje i v případě, je-li mezi obrubníky vzdálenost menší než 8 metrů a v případě, že není zajištěna směrovost signálním pásem na chodníku, tzn. signální pás je kratší než 1,5 m.
návrh TP v roce 2012 viz str. 59: https://www.cmadz.cz/projednavane-predpisy/files/TP_133-1.verze_12- 12.pdf
Citace z TP: z obrázku
„Značka č. V 7 se za podmínek stanovených zvláštním předpisem (vyhláška č. 398/2009 Sb.) doplňuje hmatovými prvky pro osoby se zrakovým postižením. Tyto prvky se umísťují do osy přechodu.“
V7 = vodorovné dopravní značení přechodu „zebra“, příčné bílé pruhy po 50 centimetrech
Hmatové prvky = zde vodící pás přechodu šířky 550 mm, pokud má být hmatový, musí být vystouplý, aby zajistil hmatový kontrast, zn. najitelnost a bezpečnou použitelnost s ohledem na směrovost i rychlost.
Zde byl k dispozici obrázek viz příloha foto 1
Později pak po schválení v roce 2013 viz: http://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/TP_133.pdf tam, kde by býval byl v návrhu vodící pás na str. 63, byl obrázek vynechán. Je tam jen odkaz zpět na vyhlášku.
Z praxe:
Vodící pás přechodu bývá tedy v praxi využíván jako zvláštní forma umělé vodicí linie, která slouží k orientaci osob se zrakovým postižením při přecházení. Pro jeho geometrii se používá původní rozměry, tj. musí mít celkovou šířku pásu 550 mm a skládá se z cca 3-4 mm vyvýšených pásků v počtu 2 x 3 ks nebo případně 2 x 2 ks.
Aby byl vodící prvek funkční, musí být detekován, rozpoznán holí a nášlapem, protože je určen pro osoby se zrakovým postižením dle vyhl. 398/2009 Sb. (osoby se sníženou schopností orientace). Bez vyvýšených, reliéfních prvků je vodící pás nefunkční, nepoužitelný, nebezpečný a není tudíž ani použitelný pro osoby se zrakovým postižením.
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z. s. (c) 2022
Obrázky