Zdravotnická zařízení a jejich přístupnost - otázky a odpovědi
Zdravotnická zařízení a jejich přístupnost - otázky a odpovědi
Zdravotnická zařízení se řadí mezi objekty občanské vybavenosti.
Aktuálně po 1.8.2024 dle ČSN 734001 Přístupnost a bezbariérové užívání jako minimum:
"16 Stavby pro sociální služby a zdravotnická zařízení
16.1 Obecně
16.1.1 Příchod do stavby nemocnice, polikliniky a se specializovanými službami pro osoby se zrakovým postižením musí být zajištěn akustickým prvkem pro osoby se zrakovým postižením podle 6. 2.3.2.
16.1.2 V rámci areálů sociálních služeb a zdravotnických zařízení (např. domovů pro seniory, nemocnic) musí být u vstupu/vjezdu do areálu umístěn informační systém s plánem areálu a směrovým vedením přístupných tras.
16.2 Ubytovací zařízení staveb pro sociální služby
16.2.1 Ubytovací jednotka ve stavbě pro sociální služby musí splňovat požadavky na byt s univerzálním stan-dardem S120 podle 14.3.
16.2.2 Nejméně 5 % ubytovacích jednotek musí splňovat požadavky bytu zvláštního určení pro osoby s těžkým pohybovým postižením podle kapitoly 14. Výsledný počet ubytovacích jednotek se zaokrouhluje na celá čísla směrem nahoru.
16.2.3 Byt v domě s pečovatelskou službou musím odpovídat požadavkům v kapitole 14.
16.3 Zdravotnická zařízení
16.3.1 U hlavního vstupu nemocnice, polikliniky apod. musí být přístupná recepce nebo informační pult.
16.3.2 Bezbariérové hygienické prostory se doporučuje umísťovat v blízkosti čekáren.
16.3.3 Vizuální grafické informace a informace pro orientaci veřejnosti musí být kontrastní (viz kapitola 5) s dostatečně velkými a osvětlenými nápisy, piktogramy (viz kapitola 6).
16.3.4 Vyvolávací systém v prostorách recepcí nebo čekáren musí zabezpečit užívání osob se zrakovým a sluchovým postižením. Elektronické informační tabule musí mít akustický výstup a musí být umístěny tak, aby byly viditelné z různých míst. Ovládací displej vyvolávacího systému musí mít hmatné tlačítko pro přivolání obsluhy nebo instalovaný orientační majáček (orientační hlasový majáček) s popisem k přístupné recepci, které umožní registraci do systému nebo přímo navigaci s přístupem k vyřízení požadavku osob se zrakovým postižením.
16.3.5 Prostory a vybavení zdravotnických zařízení musí mít splňovat požadavky vizuálního kontrastu podle kapitoly 5. Kontrast musí být zajištěn také u nároží hlavních vnitřních komunikací a k odlišení velkých ploch (stěny a pochozí plochy)."
Přístupné objekty občanské vybavenosti, aby byly bezbariérové pro všechny, tzn. i pro osoby se sníženou schopností orientace, nevidomé a slabozraké, musí splňovat určité legislativní požadavky.
Z pohledu legislativy, u objektů řešených po r. 2009, nových nebo rekonstruovaných sumárně:
Obecná pravidla
Pro bezpečnou najitelnost objektu je nutné umístění orientačního akustického majáčku pro nevidomé (v ose vstupu - pravidla viz níže).
Některé typy těchto objektů to mají již jako povinnost (viz úvod ve vyhl. 398/2009 Sb.) a po 1.8.2024 ČSN 734001.
Na co se zaměřit, oblasti a místa, kde jsou z uživatelských zkušeností problémy:
- vyřešený informační a orientační systém, evakuační plán, zásadně nezaměnňovat patra a podlaží
- schody a jejich kontrast - značení jen stupnic,
- podchodné výšky x průchozí profil,
- skleněne a prosklené stěny a prosklené dveře - nutný kontrast,
- kontrastní zárubně, kliky, nároží,
- kontrastní styk podlah a stěn
- označení výtahů - reliéfní (reliéfní a braillský popis) všechna tlačítka, pravdivé akustické hlášení (viz níže a ČSN),
- označení jednotlivých pater / podlaží, (dostatečně velké, na křižovatkách tras, u výtahů, hl. podest schodišť)
- najitelnost a rozlišitelnost toalet,
- hmatné štítky na dveřích např.: WC, čísla - jednoznačná pravidla (viz níže),
- přístupnost objektu a jeho najitelnost objektu a bezpečná cesta od MHD, žst, autobusového nádraží, případně bezpečný pohyb po celém areálu
- info systém - pokud existuje, musí mít akustický výstup, jinak je pro danou skupinu nepřístupný i prostor
- přístupné (i pro PC s asistivní technologií) a pochopitelné www stránky organizace / objektu,
- případná možnost asistence, včetně toho, jak se o ní dozvědět (majáček, www...),
- zajištěný proškolený personál.
V interiéru např. prezentační místnosti: kontrastní nábytek, kontrast stěna x podlaha, nábytek bez ostrých rohů, kliky oblé (bez možnosti se o ně zachytit, zranit) - jak kliky na nábytku, tak i na dveřích, dostatečné množství zásuvek na 230 V (opt. na 1 sedící místo se stolky 1 až 2 zásuvky). Nepoužívat zařízení s dotykovým displejem (pro cílovou skupinu nepoužitelné až nebezpečné). Velké plochy bez odrazivých stěn / zrcadel apod. (opticky matoucí). l Funkční připojení na wi-fi.
Jak řeší legislativa prosklené stěny a dveře? Legislativní a uživatelské požadavky zde v textu
Jak vypadají hmatné / haptické štítky, kam se osazují, kdo je vyrábí? Legislativa, typy, materiál, geometrie, možní výrobci viz i ČSN 734001 Příloha C
Jak vypadá Braillovo písmo a jak jej použít? Použití v pozemních a dopravních stavbách
Jak se řeší schody z pohledu legislativy pro slabozraké? Schody a jejich značení - legislativa a praxe
Jak je nutné řešit kontrast ve veřejném prostoru? Kontrast a legislativa z pohledu osob zrakově postižených viz ČSN 734001
Jak vypadá Braillovo písmo a jak jej použít? Použití v pozemních a dopravních stavbách
Jak je nutné zajistit prostor s předzahrádkou a podobnými konstrukcemi ve veřejném prostoru? Dle legislativních pravidel
Jaké jsou požadavky na mobiliář? Dle legislativ alt. podobně.
Jak se řeší označení sloupků? Sloupky a jejich kontrast
Jak má vypadat a jak se má chovat digitální informační systém (i pro nevidomé a slabozraké)? Infotabule a ovládání
Co mohou obsahovat akustické majáčky pro nevidomé a slabozraké? Příklady frází do majáčků viz ČSN 734001
Jak vypadá Braillovo písmo a jak jej použít? Použití v pozemních a dopravních stavbách
Jak a kam se majáčky osazují? Metodický pokyn MMR
Kde najdu výrobce výše uvedených výrobků? Možní výrobci a dodavatelé
Jak se řeší obecně přístupnost veřejného prostoru pro osoby se sníženou schopností orientace? Legislativní podmínky přístupnosti veřejného prostoru viz ČSN 734001 Příloha C Jak vypadá Braillovo písmo a jak jej použít? Použití v pozemních a dopravních stavbách
Jak zajistit přístupnost výtahů? Dle legislativy.
Jak mají být řešeny objekty občanské vybavenosti obecně? minimálně dle legislativy
Máme legislativní podklady pro bezbariérový veřejný prostor? Prováděcí vyhláška stavebního zákona Vyhláška MMR č. 398/2009 Sb. po 1.8.2024 ČSN 734001
Jak vypadá Braillovo písmo a jak jej použít? Použití v pozemních a dopravních stavbách
Na výše uvedené není výjimka.
Orientační metodika přístupnosti objektů (nutné proškolení pracovníka): Zdravotnicka-zarizeni-metodika-pristupnosti-ver08-20161001 (pdf; 172 KB)
Zároveň, aby byl objekt dobře dostupný, je vhodné / nutné zajistit i jeho přístup nebo popis na stránkách organizace nebo provozovatele. U těchto www stránek je nutné zajistit, aby byly přístupné i pro výše uvedené osoby, tzn. pro běžné odečítače, stránky musí tedy dodržovat standard BlindFriendly.
V rámci těchto opatření je nutné zajistit alespoň přiměřeně proškolený personál pro komunikaci s osobami se sníženou schopností orientace např.:
Jak řešit běžné situace při komunikaci?
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z. s. (c) 2018-2024