Léto s Navigací – vyzkoušejte si zdarma služby Navigačního centra SONS
Tento rok slaví Navigační centrum SONS patnácté narozeniny. Je to neuvěřitelné, ale už tolik let pomáhá zrakově postiženým při cestování i v běžném životě.
Je to už dlouhá doba, a proto vám chceme znovu připomenout, v čem vám naše Navigační centrum může být nápomocno, a hlavně vám nabídnout vyzkoušet si služby Navigace přímo v každodenní praxi.
V čem konkrétně vám pracovníci Navigačního centra mohou pomoci?
- Plánování cest a tvorba itinerářů: Pokud potřebujete vyrazit do neznámého prostředí, můžete si nechat připravit podrobný popis cesty tak, aby byl vhodný pro orientaci zcela nevidomého nebo těžce slabozrakého.
- Online navigace: Když se na cestě dostanete do nečekané situace, může vám na základě videohovoru, nasdílené polohy nebo i běžného telefonního hovoru operátor dohledat dopravní informace, říci, kde přesně se nacházíte a kudy jít a poskytnout jakékoli další užitečné informace, které lze online dohledat.
- Vzdálená asistence: Kdykoli se dostanete do situace, kdy je potřeba pomoc vidícího, můžete se videohovorem spojit s operátorem, který vám vizuálně cokoli zkontroluje, přečte a podobně.
K čemu všemu lze služeb Navigačního centra využít se můžete inspirovat ve zkušenostech některých jeho klientů níže.
Vyzkoušejte si Navigaci
Každý, kdo se přihlásí, bude mít od nás během léta, tedy od 21. 6. do 23. 9. celkem 10 výpomocí zdarma. Přihlaste se předem nebo jednoduše ve chvíli, kdy budete potřebovat asistenci, kontaktujte Navigační centrum, a jakmile vám operátor pomůže, zaregistruje vás k možnosti celkem 10 letních výpomocí. Kontakty na Navigační centrum jsou následující:
- Telefonn: 221 462 412
- Mail: navigace@sons.cz
- Skype: live:navigace
Provozní doba je od 8:00 do 18:00 ve všedních dnech a 9:00 až 17:00 o víkendech.
Zkušenosti některých klientů Navigačního centra
Služby Navigačního centra lze využívat mnoha různými způsoby a i klienti, kteří je využívají, jsou velmi různí. Všichni se ale shodují, že je pro ně Navigační centrum podporou k větší samostatnosti. S nad pro vás jejich zkušenosti budou inspirací.
Milan Pešák
Protože z pracovních důvodů často cestuji a chodím na místa, kde jsem před tím nebyl, považuji služby střediska pro mne za naprosto nezbytné a nezastupitelné. Využívám především vytvoření slovního popisu cesty před tím, než někam jdu. Pokud se mi zdá něco nejasné, mailem se doptám. To se mi ale stává naprosto minimálně, protože popisy cesty jsou podrobné a přesné. Pokud bych si přesto na cestě nevěděl rady, mohu zavolat přes Skype. Pracovník střediska, který má službu mi pak popíše cestu podle toho, co z kamery mého mobilu vidí.
Služby navigačního střediska jsou pro mou samostatnost při pohybu tím nejlepším, co může existovat. Vysoce si práce jeho pracovníků cením a děkuji jim za ni.
Jan Lomoz
Rád využívám služeb Navigačního centra. Vzhledem k mojí práci a zálibám se často pohybuji na nejrůznějších místech v Praze. Nejčastěji proto využívám popis cesty z nejbližší zastávky hromadné dopravy k žádanému cíli. Další
neocenitelnou pomocí je pro mě asistence s nakupováním na internetu, kde často není snadné s odečítačem vše samostatně zvládnout. Příjemná je i možnost vyhledání potřebné informace či dopravního spojení, když jsem někde na cestách nebo když zrovna nemám k dispozici svůj počítač.
Navigační centrum je výborná služba, kterou stojí za to využívat.
Cecílie Takáčová
Oči operátora Navigačního centra se při videohovoru dají využít na spoustu každodenních situací:
Pomoc s výběrem barvy oblečení. Přečtení všeho, co vyndám ze schránky (u dopisů jen obálky, a pak už podle uvážení i obsah dopisu), pro rozmlsané jazýčky příchuť jogurtu, typ sýra, konkrétní příchuť sušenky ve špajzu, protože zrovna teď bych si ráda dala mléčnou čokoládu a ne tu, kterou prostě otevřu, a až pak zjistím, co to je. Trvanlivost jakéhokoli produktu. Pomoc s roztříděním sáčků s kořením do kořenek, abych nemusela očichávat sáček po sáčku, a pak kýchala ještě týden. Pomoc s výběrem zboží na internetu, především popis věci, kterou chci koupit, pokud má daný e-shop popis nedostačující. Přečtení informací na nástěnce v přízemí baráku, protože mám podezření, že by tam mohl být lístek, že nám několik dnů nepoteče teplá voda, když dnes celý den teče jen studená. Hledání zatoulané želvy na zahradě. Kontrola kuchyňské linky nebo podlahy, protože konkrétní tekutina dělá fleky. Přečtení názvu zastávky MHD, jestli stojím na té správné, jména na domovních zvoncích, abych zazvonila na zvonek kamaráda, a ne na jeho souseda.
A víte, co je nejlepší? Ať už operátorovi Navigačního centra zavoláte kdykoli, vždy se na druhé straně ozve milý hlas pracovníka, který vám, jak už jsem popsala, pomůže v podstatě se vším, k čemu by se takováto služba dala využít.
Pavla Kovaříková
Nejčastějším důvodem, pro který NC oslovuji, je žádost o vypracování itineráře cesty. Popis cesty zohledňující orientační možnosti nevidomého, mi umožňuje vydávat se po Praze na adresy, kam jdu poprvé. Popisy tras si u sebe v počítači průběžně zakládám do speciální složky, buduju si tímto způsobem svůj osobní archiv tras. Takto si postupně mapuju různé kouty Prahy, skládá se mi tak ucelenější obrázek o řadě míst, vzájemné prostorové souvislosti apod.
Číslo na NC nosím při sobě, je to taková moje jistota, že kdybych se na svých výpravách dostala do nějaké prekérní situace, nebo mě cestou napadlo ještě vyřídit nějakou pochůzku, mohu zavolat, nechat se navigovat, požádat o vyhledání otevírací doby nebo jakékoli jiné upřesnění, které se na netu dá najít. Vícekrát jsem si třeba nechala poradit, kde během své cesty potkávám přijatelný kus trávy, abych mohla vyvenčit svého vodicího psa, nebo kde je cestou nějaké sympaticky vyhlížející místo k zastávce, k občerstvení se apod.
Služba mi do života vnesla vyšší stupeň nezávislosti při pohybu městem, i díky této službě jsem při svých výjezdech odvážnější, podnikavější.
Viktor Dudr
Často cestuji a někdy mám na trase i 3 přestupy. Ačkoli si takové cestování předem připravuji s velkými časovými rezervami na přestupování, dostávám se do problémů – někdy mi spoj kvůli zpoždění ujede. A co teprve náhradní autobusová doprava při výluce železnice. Služba Navigačního centra je v takovém případě k nezaplacení. Velice rychle se po telefonu dozvím, odkud, kdy a jak pokračovat dál. „Chytrý“ telefon s jízdními řády nemohu spolehlivě používat, mám na jedné ruce dost poškozené prsty. Mnohokrát mě i v takových případech Navigační centrum dovedlo až do cíle.
Nadšeným klientem Navigačního centra SONS jsem se stal hned od jeho založení a jsem jím dodnes.
Petr Schweiner
Služeb pro popis cesty z místa A do místa B, aby to bylo použitelné pro nevidomého není mnoho. Existuje sice řada aplikací, které se o to pokoušejí, ale služba Navigačního centra je dle mě trochu někde jinde. Popis vytváří konkrétní člověk. Když v popisu něčemu nerozumíte, můžete se jej doptat. To u strojového popisu neuděláte.
V popisu z Navigačního centra nechybí informace o vodicích liniích. Když se z aplikace dozvím, že autobusová zastávka je ve vzdálenosti 500 m přímo přede mnou, je to užitečné, ale když z Navigačního centra vím, že cestou k ní se můžu orientovat podle trávníku, který je vpravo, je to pro mě prostě ještě lepší. To, že po 300 m je třeba přejít silnici a že 20 m vlevo je přes tuto silnici přechod se zvukovým semaforem, není taky informace k zahození. Vlastně ani informace o tom, že vlevo je cyklopruh, není něco, co by aplikace podávaly.
Navigační centrum mi zkrátka v popisech cesty dokáže podat informace, které bych jinak nezískal.
Projekt je realizován za pomoci Nadačního fondu Českého rozhlasu ze sbírky Světluška.