Umělé vodící linie – nefunkční náhrada za bezpečnostní a varovné prvky
Umělá vodící linie – nefunkční náhrada za bezpečnostní a varovné prvky
Umělá vodící linie slouží k převedení chodce přes volný prostor např. mezi domy přes proluku ve směru trasy / navazujících fasád, neslouží k tomu, aby chodce varovala před vstupem do nebezpečného prostoru nebo nahrazovala jiné bezpečnostní opatření. Byla by to neznámá, nesystémová, nefunkční (ani celoročně), naopak spíše nebezpečná informace. Navíc v době špatného počasí (sníh, listí apod.) případně zanesení (prachem, štěrkem, posypem /neúdržbou/ apod.) je část roku tento prvek nefunkční, nepoužitelný. Proto nemůže v daném případě prvek řešit bezpečnostní uzávěru (nahrazovat například zábradlí) nebo navedení. Klienti tuto funkci neznají, legislativa toto ani neumožňuje.
Chodce se zrakovým postižením by nenapadlo odbočovat z trasy, která je navíc kolmá na směr jeho běžné chůze (neví ani proč by to tak řešil), nemá ani důvod umělou linii z určitého směru použít, nemá žádnou informaci o zásadním problému na trase, tzn., že ji použít má, protože neví proč tam je a nevidí za ni. Z těchto důvodů je tento prvek pro tuto funkci nevyužitelný, zbytečný a nefunkční.
Tyto prvky se musí provádět jen ve smysluplných a odůvodněných případech a v případech k tomu určených.
Z pohledu legislativy:
Z prováděcí vyhlášky stavebního zákona 398/209Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb
Citace: bod „1.2.1.2. Umělá vodicí linie je speciálně vytvořená součást stavby sloužící k orientaci osob se zrakovým postižením při pohybu v interiéru nebo exteriéru... Umělou vodicí linii tvoří podélné drážky a její šířka je v interiéru nejméně 300 mm a v exteriéru 400 mm. Změny směru a odbočky se zřizují jen v nezbytné míře a přednostně v pravém úhlu.
Odbočení musí být vyznačeno přerušením vodicí linie hladkou plochou v délce odpovídající šířce vodicí linie. V oboustranné vzdálenosti nejméně 800 mm od osy umělé vodicí linie nesmí být žádné překážky. Umělá vodicí linie musí navazovat na přirozenou vodicí linii.“
Podmínky certifikace a vymezeného použití dle nařízení vlády 163/2002 a TN TZÚS:
TN TZÚS 12.03.06 – „Dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou (drážky) použitelné pro umělé vodicí linie a vodicí linie sloučené s funkcí varovného pásu (železnice, nástupištní konzolové desky) určené pro exteriér pro zrakově postižené“
(technická pozn.: i umělá vodící linie musí být správně, korektně a s ohledem na bezpečnost správně osazena, tzn. musí splňovat podmínky certifikace dle nařízení vlády, technické řešení je v TN viz např. https://1url.cz/@hmatkontras
Dle legislativy naopak u přirozené vodící linie (fasády) má zůstat bezpečný průchozí prostor (!)
Citace z prováděcí vyhlášky MMR:
„Bod 1.2.1. přílohy 2 pak ještě upřesňuje: „Překážky na komunikacích pro chodce, zejména telefonní automaty, lavičky, pultový prodej, výkladce, stavby pro reklamu a informační nebo reklamní zařízení a stromy musí být osazeny tak, aby byl zachován průchozí prostor podél vodicí linie šířky nejméně 1500 mm.“
Zásadní upozornění: význam prvků (signálních, varovných a hmatných pásů a umělých vodících linií nelze zdvojovat! bez zrakové kontroly není funkční, na druhou stranu je to extrémně nebezpečné. Chodec tyto informace nemá. Vždy to musí být pro dané místo a navedení jednoznačné!
Příklad řešení mobiliáře viz www.
K ověření systému a pravidel dle prováděcí vyhlášky stavebního zákona 398/2009 Sb. je možné využít poradenství na profesním a profesionální poradenství pro dopravní stavby s ohledem na bezpečný pohyb osob se zrakovým postižením
Výše uvedená pravidla se týkají rovněž jak obcházení předzahrádek (kde jsou jiná opatření – viz vyhl. 398/2009Sb.) tak i například obcházení „nabíhajících“ schodů apod.
Na prezentacích jsou všeobecně tato místa dávána jako odstrašující a nebezpečné případy.
www i s příklady zde
Spíše se nabízí otázka: Jak může toto někdo ve veřejném prostoru vůbec navrhnout a schválit, když dané přímo odporuje i stavebnímu zákonu a samostatnému a bezpečnému pohybu?
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z. s. (c) 2023