Sociálně právní poradna

 

Registrované sociálně právní poradny SONS ČR

V souladu s ustanovením § 78 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, získala Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých oprávnění k poskytování odborného sociálně právního poradenství a to na základě rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy o registraci této sociální služby.

V současné době provozuje Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých v rámci celé České republiky 24 odborných (registrovaných) pracovišť – sociálních poraden, které poskytují osobám se zrakovým postižením a jejich rodinným příslušníkům (osobám blízkým) základní a odborné sociální poradenství směřující k řešení nepříznivé sociální situace vzniklé nebo hrozící v důsledku zrakového postižení. Cílem sociálního poradenství poskytovaného sociálními poradnami SONS ČR je umožnit lidem se zrakovým postižením starším 16 let (případně jejich rodinným příslušníkům a osobám blízkým), jež se dostali do nepříznivé životní situace, řešit ji prostřednictvím poskytování bezplatných, nestranných, nezávislých a diskrétních informací, rad a případné další pomoci.

Sociální poradny SONS ČR poskytují:

  • informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb uživatele
  • informace o základních právech a povinnostech v souvislosti s poskytováním sociálních služeb (včetně poradenství v oblasti uzavírání smluv o poskytování sociálních služeb)
  • informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se podílejí na péči o osobu se zrakovým postižením starší 16 let
  • informace o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče
  • odborné poradenství v oblasti systému dávek státní sociální podpory, důchodového pojištění, pracovního práva a zaměstnanosti
  • odborné poradenství zajišťující základní orientaci v dalších odvětvích práva
  • odborné poradenství v oblasti vzdělávání a přípravy k povolání
  • odborné poradenství v oblasti pracovního uplatnění
  • odborné poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek,
  • odborné poradenství v oblasti odstraňování bariér
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (zejména pomoc při sepsání žádosti, odvolání a dalších právních úkonů)

V rámci sociálního poradenství má každý uživatel zaručeno právo respektování svobodné volby způsobu řešení své nepříznivé sociální situace.

Uživatel, resp. zájemce o poradenství může poradnu kontaktovat telefonicky, písemně (běžnou nebo e-mailovou poštou, v běžném i Braillově bodovém písmu). Dále je možné poradnu navštívit osobně v návštěvních hodinách nebo po předchozí domluvě s pracovníkem poradny i mimo tyto hodiny.

Jak se k nám dostanete?

Popisy tras k nám vytvořené s ohledem na specifika orientace osob se zrakovým postižením najdete v sekci "Popis tras" na stránce Navigačního centra.

V době nepřítomnosti pracovníků v poradně (tzn. zejména v době mimo návštěvní hodiny) je k dispozici telefonní záznamník, na kterém je možné zanechat dotaz, včetně kontaktu. Pracovníci poradny budou následně zájemce o poradenství kontaktovat a jejich dotazy zodpoví.

Zákon o sociálních službách nestanoví povinnost uzavírat o poskytnutí sociálního poradenství s uživatelem služby písemnou smlouvu. Vzájemná práva a povinnosti, rozsah, forma a další náležitosti vztahující se k poskytovanému poradenství však mohou být mezi uživatelem a poradcem blíže sjednány ústně. V případě, že uživatel projeví zájem, aby o poskytování poradenství byla sepsána písemná smlouva (například v případě, kdy je poradce požádán uživatelem o sepsání určitého právního úkonu – odvolání, správní žaloba, žádost apod.), je poradce písemnou smlouvu o poskytnutí sociální služby (sociálního poradenství) povinen sepsat. Případně je povinen uživateli vydat písemné oznámení s uvedením důvodu odmítnutí poskytnutí služby. Poskytnutí sociálního poradenství může být odmítnuto pouze z důvodů stanovených zákonem a dále v případě, kdy osoba žádá o poskytnutí poradenství, které poradna není oprávněna poskytovat. Dle zákona o sociálních službách je poskytovatel sociálních služeb oprávněn poskytnutí služby odmítnout v případě, kdy: 

  1. neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá
  2. nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá 

Sociální poradci SONS ČR nemohou zejména zastupovat uživatele ve věcech, které spadají do okruhu činností vymezených zákonem o advokacii, tj. především nemohou zastupovat uživatele v řízení před soudy a správními orgány. Zastoupení pracovníky před správními orgány je možné jen ve výjimečných situacích, vždy na žádost uživatele, a jen tehdy, týká-li se případ problematiky sociálního poradenství (např. řízení na ÚP, OSSZ, ČSSZ apod.). Pracovníci sociálně právních poraden SONS ČR mohou dále odmítnout žádosti o poskytnutí bezplatných právních služeb, které se ve své podstatě týkají zhodnocování majetku (například koupě bytu, pozemků, nemovitostí), neboť se jedná o případy, které nezakládají důvodnost k poskytnutí bezplatného sociálně právního poradenství.

Odborné sociálně právní poradenství poskytované sociálními poradnami SONS ČR je zásadně bezplatné a to ve všech úrovních (informace, rada, aktivní pomoc při přípravě právních podkladů – žádost, odvolání, stížnost apod.)

Odborné sociálně právní poradenství je poskytováno diskrétně, co se v poradně zjistí od uživatele, včetně informace o tom, že poradnu navštívil, nebude bez výslovného souhlasu uživatele předáno nikomu mimo poradnu. Uživatel může vystupovat anonymně, poradce i organizace jsou vázáni mlčenlivostí, není-li to v rozporu s platnými právními předpisy.

Poradci uchovávají v tajnosti osobní údaje uživatele a pracují pouze s těmi osobními údaji, které jsou nezbytné pro zajištění bezpečné a kvalitní služby. Sociální poradna při práci s osobními údaji uživatele služeb poradny postupuje v souladu s obecně závaznými normami, zejména obecným nařízením EU o ochraně osobních údajů (GDPR, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679) a zákonem o zpracování osobních údajů (z. č. 110/2019 Sb.).

S pravidly pro poskytování odborného sociálně právního poradenství je možné se blíže seznámit v provozním řádu poradny, který je veřejně dostupný v prostorách každé poradny, případně je možné obrátit se přímo na jednotlivé sociálně právní poradny SONS ČR, kde Vám pracovníci rádi poskytnou bližší informace o pravidlech poskytování této služby.

Uživatelé služby odborného sociálně právního poradenství mají rovněž možnost vyjádřit se k úrovni poskytované služby. Podrobná pravidla pro podávání, přijímání a vyřizování případných stížností a podnětů jsou obsažena v řádu stížností, který je rovněž veřejně dostupný v prostorách poradny.

V roce 2018 byla Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých vydána aktualizovaná publikace "Přehled základních sociálně právních a pracovněprávních informací pro nevidomé a slabozraké občany" (autor JUDr. Pavel Ptáčník). Tato publikace poskytující uživatelům se zrakovým postižením ucelený přehled o jednotlivých nárocích, právech i povinnostech je všem zájemcům se zrakovým postižením k dispozici v digitální podobě zdarma v Knihovně digitálních dokumentů.

Další poskytovatelé sociálních služeb pro osoby se zrakovým postižením 

Více informací v Registru poskytovatelů sociálních služeb na internetových stránkách MPSV.

Adresa:
SONS, Sociálně právní poradna 
Krakovská 21
110 00 Praha 1

Provozní hodiny

Ambulantní služba - odborné sociální poradenství 

Pondělí - čtvrtek 9:00 - 12:00 a 13:00 ­16:00 (osobní návštěvy poradny po
předchozí domluvě)

Pátek 9:00 - 12:00 (osobní návštěvy poradny po předchozí domluvě)

Terénní služba - odborné sociální poradenství 

Úterý 13:00 - 16:00 (po domluvě) Čtvrtek 10:00 - 12:00 (po domluvě)

Příspěvky

  • Nové trendy v péči o nezletilé děti
  • Postižení odměny osoby poskytující pomoc příjemci příspěvku na péči


 

  • Aktuálně
  • Nezaopatřené dítě


 

  • Přeprava pacienta a průvodce hrazená ze zdravotního pojištění
  • Co je příslušenství pohledávky


 

  • Úřad práce ČR k doručování posudků žadatelům
  • 51 poštovních poboček jako on-line podatelna úřadu práce pro 3 dávky státní sociální podpory
  • Piraně mezi námi


 

  • Aktualita: změny ve výši příspěvku na péči od 1. července 2024
  • Překážky v práci ve zkušební době
  • Co je nutná obhajoba


 

  • Dohody konané mimo pracovní poměr zatím beze změn
  • Jak se počítá odměna advokáta?


 

  • Invalidní důchod a výdělečná činnost
  • Pracovní neschopnost a dovolená
  • Limity doplatků na léčiva nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely v případě invalidity druhé a třetího stupně

 



 

  • Odškodnění za průtahy ve správním řízení
  • Souběh invalidního důchodu s „nemocenskou“


 

  • Aktuality
  • e-Sbírka
  • eDoklady
  • Nová zelená úsporám Light – rozšířený okruh žadatelů
  • Důležité lhůty u příspěvku na zvláštní pomůcku


 

  • Aktuality
  • Co dělat při nevyplacení mzdy


 

  • Aktuality
  • Odškodnění u starobních důchodů
  • Exekutorka po 13 letech dostihla loupežníka


 

  • Úvodem - ČEZ pro ZTP a ZTP/P
  • Popis jednoho zápasu
  • Kdo a kdy je osoba blízká


 

  • Aktualita z železniční dopravy
  • Jaký je rozdíl mezi zvláštní pomůckou a zdravotnickým prostředkem a co je vlastně měřící přístroj pro domácnost?
  • Změny v pracovním právu


 

  • Aktuality
  • Totožnost: čím a kdy se prokazuje
  • Práva a povinnosti cestujících v železniční přepravě


 

  • Dříve vyslovené přání
  • Co se skrývá pod pojmem renta z nemovitosti?


 

  • Příspěvek na zvláštní pomůcku
  • Zástavní právo


 

  • Milostivé léto 3
  • Manželé a dluhy
  • Nevidomý chodec
  • Kvíz z některých otázek Asociace autoškol


 

  • Co se považuje za příjem žadatele o dávku a společně posuzované osoby?
  • Historie českého sociálního zabezpečení část IV. - pokračování z čísla 5/2023
  • Na závěr kvíz:


 

  • Zelená úsporám light
  • Osvobození od rozhlasového a televizního poplatku 
  • Historie českého sociálního zabezpečení část III. - pokračování z čísla 4/2023


 

  • O psech a lidech v roli průvodců
  • Balada o listí znovu na začátku
  • Historie českého sociálního zabezpečení část II. - pokračování z čísla 3/2023


 



Zobrazena stránka 1 z 7 (celkem 134 záznamů)
Jít na stránku: 1 2 3 4 5 6 7