MV a MD ČR k umísťování sdílených kol a koloběžek
Metodické doporučení pro obce - nástroje právní regulace umísťování sdílených kol a koloběžek na veřejná prostranství v rámci
komerční služby „bikesharing“
Společné metodické doporučení Ministerstva vnitra
a Ministerstva dopravy
Metodická pomůcka pro obce bikesharing koncept FIN 01 08 2023 (pdf; 584 KB)
citace z textu:
„Umísťování sdílených kol a koloběžek na pozemní komunikace z pohledu právních předpisů upravujících provoz a užívání pozemních komunikací
Ministerstvo dopravy uvádí, že nesprávné parkování kol a koloběžek je možné řešit na základě v současné době platné a účinné legislativy. Kola a koloběžky se například na chodnících, kde jejich umísťování či jízda činí největší problémy, nemají nacházet a jejich řidiči by měli být pokutováni. Pro případ parkování na chodnících, kde kola a koloběžky tvoří překážku, zná zákon o silničním provozu nástroj v podobě odstranění překážky v silničním provozu. Tyto skutečnosti byly s obcemi opakovaně komunikovány. Současně proběhla řada jednání s Magistrátem hl. m. Prahy, pro jejichž účely odbor legislativy Ministerstva dopravy provedl průřez platnou a účinnou právní úpravou na úseku provozu a užívání pozemních komunikací, ve které byly identifikovány různé nástroje řešení problematických aspektů „bikesharingu".
Pro řešení problematického umísťování kol a koloběžek na pozemní komunikace považuje Ministerstvo dopravy za klíčovou spolupráci obcí a příslušných kontrolních orgánů. Je potřeba, aby kontrolní orgány v terénu konaly. Co se týče veřejnoprávní regulace, musí se vymezit prostory, kde mohou být koloběžky odkládány.
Na užívání pozemních komunikací stran parkování sdílených kol a koloběžek dopadají tato základní ustanovení zákona o silničním provozu, jež problematice dávají definiční rámec:
• § 2 písm. d) „Řidič je účastník provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo nemotorové vozidlo anebo tramvaj; řidičem je i jezdec na zvířeti.“
• § 2 písm. f) „Vozidlo je motorové vozidlo, nemotorové vozidlo nebo tramvaj.“
• § 2 písm. h) „Nemotorové vozidlo je přípojné vozidlo a vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo.“
• § 2 písm. ee) „Překážka provozu na pozemních komunikacích je vše, co by mohlo ohrozit bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích, například náklad, materiál nebo jiné předměty, vozidlo ponechané na pozemní komunikaci nebo závady ve sjízdnosti pozemní komunikace.“
Nutno přitom podotknout, že za nemotorová vozidla se považují i kola a koloběžky opatřené elektromotorem, a to za podmínek, kdy splňují technické parametry vyplývající z příslušných právních předpisů. Pokud tyto technické parametry splněny nejsou, podléhá vozidlo schválení k provozu na pozemních komunikacích, registraci atd. (zpravidla jako motocykl). Nebude se tedy jednat o jízdní kolo (koloběžku) a jeho řidič je povinen vozidlo provozovat jako motorové vozidlo v souladu se zákonem o silničním provozu a být držitelem příslušného řidičského oprávnění.
Zastavení a stání upravuje § 25 odst. 1 a § 27 odst. 1 uvedeného zákona, přičemž porušení těchto ustanovení se může dopustit i řidič nemotorového vozidla. Stejně tak se i řidič nemotorového vozidla může dopustit porušení § 53 odst. 2 zákona o silničním provozu, který zapovídá užití chodníku jinými účastníky provozu na pozemních komunikacích než chodci, nestanoví-li zákon jinak. Porušení uvedených ustanovení je přestupkem dle § 125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu, za nějž hrozí pokuta do 2 000 Kč příkazem na místě a ve správním řízení pokuta 1 500 až 2 500 Kč.
Obecně tedy platí, že elektrokoloběžky či elektrokola nesmí jezdit ani parkovat na chodnících. Stejně tak pro řidiče elektrokol a elektrokoloběžek platí další samozřejmá pravidla, například že při jízdě nesmí být pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek.
Pokud nemotorové vozidlo představuje překážku provozu na pozemních komunikacích ve smyslu § 2 písm. ee) zákona o silničním provozu, může být odstraněno v souladu s § 45 odst. 4 tohoto zákona, dle kterého platí, že „je-li překážkou provozu na pozemní komunikaci vozidlo, rozhoduje o jeho odstranění policista nebo strážník obecní policie“. Pokud zaparkované koloběžky ohrožují nevidomé, slabozraké nebo jinak hendikepované osoby na zdraví, znemožňují bezpečný a plynulý pohyb po chodníku či pozemní komunikaci (např. osobám s dětským kočárkem, osobám se zdravotním postižením apod.), lze dospět k závěru, že tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích a může být rozhodnuto o odstranění. Je však nutné poznamenat, že za odstranění překážky jsou zodpovědné příslušné kontrolní orgány, které musí situaci správně vyhodnotit s ohledem na konkrétní okolnosti.
V této souvislosti lze doplnit, že veřejný ochránce práv upozorňuje na skutečnost, že při provozování „bikesharingu" je nezbytné dodržovat mimo jiné též vyhlášku č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb. Tato vyhláška mimo jiné stanoví, že v průchozím prostoru a v jeho bezprostředním okolí (cca 1,5 m) nesmí být umístěna žádná překážka. Průchozím prostorem bývá velmi často prostor chodníku přiléhající k fasádě budov, které slouží lidem s těžkým zrakovým postižením pohybujícím se s bílou holí jako vodicí linie. Není tedy možné odkládat koloběžky či kola v tomto prostoru, byť to zdánlivě může vypadat, že právě zde nikomu nepřekáží, jelikož jsou u okraje chodníku. S uvedeným dle veřejného ochránce práv souvisí skutečnost, že případná budovaná zařízení pro odkládání kol a koloběžek musí „bezbariérovou vyhlášku" bezpodmínečně splňovat. Na dodržování vyhlášky je třeba myslet i v případě zřizování tzv. virtuálních vyhrazených míst pro odkládání sdílených koloběžek a kol.
Zákon o silničním provozu upravuje dostatečné instituty k potrestání řidičů nemotorových vozidel porušujících pravidla silničního provozu a k odstranění nesprávně zaparkovaných elektrokol či elektrokoloběžek z pozemní komunikace, pokud tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích. Orgány obce pravděpodobně tuto možnost nevyužívají, neboť mají obavy z následných soudních sporů s provozovateli sdílených kol a koloběžek. K těmto sporům však může dojít v případě jakékoli právní úpravy. Z pohledu aktuálně platných a účinných prvních předpisů v gesci Ministerstva dopravy mají obce a jejich orgány nástroje dostatečné, avšak je nezbytné, aby je začaly efektivně využívat.
Pokud se obec domnívá, že je v určitých jejich lokalitách pohyb kol či koloběžek s přídavným pohonem nežádoucí, může postupem upraveným v § 77 zákona o silničním provozu iniciovat místní úpravu provozu na pozemních komunikacích, resp. pohyb dotčených kol a koloběžek regulovat dopravním značením.“
doplňuící informace z www MD: Metodický pokyn - elektrokola a elekroběžky
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z.s. (c) 20230801