Štítky na označnících
Zásady pro úpravu a umísťování informačních štítků ve slepeckém písmu na označníky zastávek MHD, zastávek linkových (meziměstských) autobusů, odjezdových stání v autobusových nádražích a madlech zábradlí
Určeno:
- provozovatelům MHD, meziměstské autobusové dopravy a autobusových nádraží,
- výrobcům označníků zastávek MHD.
I. Úvodem
Informace v dopravě ve formě dostupné nevidomým a slabozrakým cestujícím jsou jedním z kroků ke zpřístupnění této služby. Jednou z možností jsou informační štítky ve slepeckém Braillově písmu umístěné na vhodném místě označníku zastávky. Pro dosažení maximální účinnosti tohoto opatření je určeno toto doporučení. Došlo k němu po vzájemných konzultacích Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR, Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. - Autobusy, o.z. a firmy Značky Praha s.r.o.
II. Úprava a obsah štítků
- Pro zastávky MHD bude štítek obsahovat:
První řádek:
název zastávky (např.: I. P. Pavlova). U delších názvů je třeba užívat zkratky a to přednostně na začátku názvu (např. Poliklinika Budějovická R Pol. Budějovická, ale také Litochlebské náměstí R Litochlebské nám. apod.).
Druhý řádek (popř. další třetí a čtvrtý řádek):
směr provozu zastavujících linek se zaměřením na denní a noční provoz v těchto alternativách :
- jsou provozovány pouze denní linky
d: (stručná směrová specifikace) - jsou provozovány denní i noční linky ve shodném směru
d + n: (stručná směrová specifikace) - jsou provozovány pouze noční linky
n: (stručná směrová specifikace) - jedná-li se o zastávku určenou pouze pro výstup, pak místo směrové specifikace bude uvedeno "výstupní", např.
d + n: výstupní
Příp. další řádek (max: celkový počet řádků 4): - denní a noční linky mají odlišnou směrovou specifikaci n: (stručná směrová specifikace)
Směrová specifikace bude vytvářena dle následujících zásad (seřazených dle významnosti):
- ve vztahu ke stanici metra u převážně napájecích linek
- ve vztahu k obecně známější oblasti či lokalitě
- ve vztahu k centru města (z centra, do centra)
- Pro zastávky linkových (meziměstských) autobusů bude štítek obsahovat:
První řádek:
název zastávky, U delších názvů je třeba obdobně užívat zkratky a to přednostně na začátku názvu.
Druhý, případně další řádek:
l: nejstručnější směrová specifikace (např. do Prahy, z Prahy),
l: výstupní (u zastávek určených pouze pro výstup)
- Pro odjezdová stání v areálech autobusových nádraží bude štítek obsahovat:
První řádek:
název nádraží ( u delších názvů je třeba obdobně užívat zkratky a to přednostně na začátku názvu ) a jsou-li stanoviště číselně označena, pak se za názvem nádraží uvede bez jakékoliv další informace číslo stanoviště (např. Florenc 15).
Druhý řádek:
druh zastavujících linek d, n, l a druh zastávky z hlediska odbavování cestujících (nástup, výstup), buď. : l: nástupní nebo l: výstupní
V případě číslovaných nástupišť bude nad štítkem Braillu osazen štítek s reliéfním a kontrastním číslem nástupiště. Velikost písma bude min 40mm se standartní bezpatkovým fontem (např. typ "Arial").
Dle technických možností mohou být informace v braillském i reliéfním písmu na jednom štítku.
4. Štítky na madle zábradlí
Informační štítky v se umísťují na madlech zábradlí (z vnitřní strany – Braillově písmu „hlavou dolu") u výstupu na železniční nástupiště,
výjimečně na výstupu ze složitých podchodů (pokud je ve stavbě instalován systém akustických informací)
Informace na štítku je umístěna na pravém madle zábradlí při výstupu z podchodu (lávky) na železniční nástupiště, tj. nad prvním schodem, ve formátu dle směrnice SŽDC č. 118/2017.
lky pKz
lky – kde „lk" znamená levá kolej a „y" je číslo koleje situované (po výstupu na nástupiště) po levé ruce
pkz – kde „pk" znamená pravá kolej a „z" je číslo koleje situované (po výstupu na nástupiště) po pravé ruce
V případě, že železniční stanice nebyla rekonstruována (tj. do r. 2017, tj. před platností směrnice SŽDC č. 118/2017 a nedošlo zde k přečíslování kolejí, tzn. používá se v drážním / akustickém hlášení i v grafickém systému slovo "nástupiště" /grafický, hmatný i akustický systém si musí vzájemně odpovídat/) platí zde pravidla udávajcí číslo nástupiště a čísla koleje na něm:
nx ly pz
nx – kde „n" znamená nástupiště a „x" je číslo nástupiště
ly – kde „l" znamená levá kolej a „y" je číslo koleje (z kolejového řešení) situované (po výstupu na nástupiště) po levé ruce
pz – kde „p" znamená pravá kolej a „z" je číslo koleje (z kolejového řešení) situované (po výstupu na nástupiště) po pravé ruce
III. Hlavní zásady pro výrobu a umísťování štítků:
- Rozměr textového pole informačního štítku bude max. 150 x 50 mm, rozměr vlastního štítku je odvislý od detailního technického provedení, šíře volného okraje od písma musí být alespoň 5 mm. Textové pole může obsahovat max. 4 řádky, do každého z řádků lze umístit nejvíce cca 20 znaků, proto je vhodné a potřeba užívat u delších názvů vhodné zkratky. V textu na štítcích se užívají zásadně pouze malá písmena bez ohledu na pravidla českého pravopisu (tzn. i v názvech apod.)
- Ve všech případech se použije běžná sazba slepeckého Braillova písma bez jakýchkoli stranových úprav! Výrobce slepecké sazby musí pro montáž štítku označit levý horní okraj každého štítku. Označení musí zůstat znatelné i po vystřižení jednotlivých štítků z fólie. Na rubovou stranu plechového štítku musí výrobce nalepit štítek papírový s klasickým písmem a identickým obsahem. Informace v Braillově (lícová strana) i klasickém (rubová strana) písmu budou čitelné (zleva doprava a shora dolů) při otáčení štítku podle svislé osy.
- Štítek se umísťuje zásadně na pravou boční stranu sloupku (stojiny), event. skříně - při pohledu ve směru projíždějícího vozidla - tzn. na stranu odlehlou od nástupní hrany do vozidla a to ve výšce spodního okraje textového pole min. 120 cm, resp. výšce horního okraje textového pole max. 150 cm nad pochozí plochou.. Štítek se umísťuje pro čtení shora dolů.
- Potenciálním dodavatelem vysázených matric pro výrobu štítků je Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana, tel.: 222 211 160, Ve Smečkách 15, 115 17 Praha 1.
- Pokud je štítek plechový, budou začištěné hrany a jeho upevnění bude umožňovat výměnu při aktualizaci údajů. Štítek je možno umísťovat do speciálně vytvořeného rámečku, který však nesmí zhoršovat podmínky pro čtení. Minimální volný okraj mezi rámečkem a textem musí být alespoň 5 mm.
- U dočasně rušených označníků zastávek je možno informační štítek "zaslepovat" samolepící fólií (přelepkou) s textem např. "dočasně zrušeno". Tyto přelepky mohou být objednány u výrobce štítků.
Zásadní informace:
Aby byly štítky na označnících bezpečně najitelné, musí k těmto prvkům navádět i akustický orientační systém, tzn. akustické majáčky na ploše autobusového terminálu VPN tl. č. 1 a zároveň i odjezdové a příjezdové tabule s aktuálními informacei na VPN tl. č. 6! Pokud není v souladu hmatový a akustický systém nebo je mimo legislativní pravidla, stává se systém i jednotlivé prvky pro danou skupinu nefunkční, nepoužitelný, až nebezpečný a nelegislativní.
Další typy štíktů a vyzkoušení výrobci
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z. s.