Výtahy
Výtahy z pohledu OSSO
Výtahy v budovách občanské vybavenosti, bytových domech a v dopravních stavbách (metro, železnice) musí být splňovat všechny požadavky na bazbariérovost: na vybavenost klece a úpravu vnějšího panelu ovladače (přivolavače) pro osoby s omezenou možností orientace (nevidomé a slabozraké).
Legislativa
Vyhláška MMR č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, Příloha č. 1 - Obecné technické požadavky zabezpečující bezbarriérové užívání staveb. 3. Výtahy, zdvihací lošiny, pohyblivé schody a pohyblivé chodníky:
3.0. „Stavby se přednostně vybavujíí výtahy. Šikmé nebo svislé zdvihací plošiny se používají jen v odůvodněných případech u změn dokončených staveb. Šikmu zdvihací plošinou se rozumí především schodišťový výtah.
3.2.1. Ovladače v kleci výtahu a na nástupních místech do výtahu musí vyčnívat nad povrch okolní plochy nejméně o 1 mm. Reliéfní značky nesmí být ryté a vpravo od ovladače musí být příslušný Braillův znak s parametry standardní sazby. Pouze na klávesnicové ovladačové kombinaci se Braillův znak nemusí provádět. Další požadavky na provedení ovladačů výtahů a na jejich označení reliéfními značkami stanoví příslušné normové hodnoty.
3.2.2. Požadavky na optickou, akustickou a hlasovou signalizaci v kleci výtahu i ve stanicích stanoví příslušné normové hodnoty."
Konkrétně se jedná o normu ČSN EN 81-70 Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů, která udává další požadavky v části 70: Zvláštní úprava výtahů určených pro dopravu osob a nákladů včetně osob s omezenou schopností pohybu nebo orintace.
Důležitým požadavkem je, že při zastavení klece musí být oznámena akusticky a fonetickým způsobem (slovně) poloha podlaží.
U staveb obtížně dostupných, náročných na orientaci, zejména u dopravních staveb, se používá pro ulehčení a zajištění orientace navádění akustickým majáčkem. U metra se dále provádí na ploše nástupiště drážka tvořící speciální umělou vodicí linii, u železnice k výtahu navádí signální pás.
U dopravních staveb, kdy dochází k propojení úrovně nástupiště s podchodem/vestibulem (ten může být ve více úrovních viz stanice metra Veleslavín, Hlavní nádraží) a s uliční úrovní, je třeba, aby hlášení v kleci výtahu dalo pravdivé údaje pro všechny, a to v souladu s popisem na ovladačích i s reálnou situací. Musí být zřejmé, kdy se jedná o polohu výtahu v úrovni nástupiště, kdy je výtah v podchodu.
Dostupnost a najitelnost výtahů se doporučuje řešit pomocí orientačních majáčků s příslušným trylkem a dále u složitých prostor ještě s vloženou frází majáčku se stručným popisem orientační situace. Spouštění se provádí pomocí vysílačky VPN 1, VPN2, VPN3 (tlačítkem 2), kterou nevidomý má jako pomůcku v bílé holi nebo odděleně v tzv. krabičce. Nejprve se ozve trylek "CINK" a následuje fráze např. „Výtah na nástupiště mimo provoz".
Za správné uplatnění uvedených pravidel odpovídá podle stavebního zákona projektant. Kontrola přísluší stavebnímu úřadu, a to i v případě pouhého ohlášení stavby. Dodavatel výtahu plní objednávku. Všechny firmy dodávající v ČR výtahy mají v nabídce provedení vyhovující bezbariérovému užívání osobami s omezenou schopností pohybu nebo orientace.
Souhrn:
Jedná se hlavně o to, aby:
- všechny ovládací prvky (tlačítka) v kleci výtahu i přivolávače byly hmatově zjistitelné, jak co do umístění, tak co do funkce, a označené popisky v Braillově slepeckém písmu s parametry standardní sazby a reliéfní cifrou, značkou nebo srozumitelným reliéfním piktogramem. Dotykový panel je pro osoby s omezenou schopností orientace nevyužitelný!
- bylo patro v kleci ohlášeno slovní frází a dojezd klece do stanice vně avizován akustickým signálem. Nejčastější chybou je nepravdivost a nepřesnost hlášení (např. suterén x podchod x -1. patro x podlaží 1) a rozpor ve značení výtahu a v orientačním systému budovy.
Fota:
Nesprávné řešení klávesnicového ovladače. Je použito ryté písmo, nikoliv reliéfní vystouplé. |
Nesprávné řešení klávesnicového ovladače. Je použito ryté písmo, nikoliv reliéfní vystouplé. Správně je vystouplým středovým bodem vyznačena číslice 5. |
Nesprávné řešení: rozdílnost informačního systému budovy a značení na panelu přivolavače výtahu, dále chybně použit dotykový panel, který je pro osoby se zrakovým postižením nevyužitelný, panel viz obr. vpravo.
|
|
Řešení ovladačů v souladu s vyhl. č. 398/2009 Sb. Použito reliéfní vystouplé písmo i Braillovo písmo.
|
Řešení ovladačů v souladu s vyhl. č. 398/2009 Sb. Použito reliéfní vystouplé písmo i Braillovo písmo. |
Uliční úroveň - příklad umístění majáčku u výtahu v exteriéru. |
Uliční úroveň - příklad umístění majáčku u výtahů do metra v exteriéru. |
Úroveň nástupiště metra - kromě vodicích drážek v povrchu nástupiště použit navigační prvek - majáček - umístěný v podhledu. |
Úroveň vestibulu metra - přirozená vodicí linie k výtahu. Majáček u vstupu do metra by měl podat informaci o situování výtahu. |
|